Rozmowa negocjacyjna

Windykator to bardzo wymagający zawód. Jeśli miałeś już okazję rozmawiać z dłużnikami, to wiesz, że nie wystarczy tu zwykłe, ludzkie podejście. Taka rozmowa to swoista bitwa na argumenty, emocje, kłamstwa. Aby czuć się pewnie w takiej sytuacji, warto przejść specjalny trening. Sprawdź, na jakie szkolenie z windykacji najlepiej się zdecydować.

Windykacja w ramach prawa

Niezależnie od tego, czy będziesz pracował w firmie windykacyjnej, czy chcesz przejść szkolenie jako właściciel przedsiębiorstwa, dobrze, jeśli program szkolenia, na które się zdecydujesz, zawierał część poświęconą zagadnieniom prawniczym. Powinieneś bowiem wiedzieć, jak określić kto naprawdę jest dłużnikiem, jak możesz zgodnie z prawem dotrzeć do danych o dłużniku i jakie są Twoje, ale też jego prawa i obowiązki w zaistniałej sytuacji.

Windykacja telefoniczna i listowna

Przede wszystkim należy rozróżnić metody odzyskiwania długów. Niestety niepłacenie rat, należności czy faktur to codzienność, więc istnieje cały wachlarz narzędzi, którymi może się posłużyć osoba negocjująca z dłużnikiem.

Zazwyczaj windykacja zaczyna się od przesyłanych pism i telefonów. Taka wiedza przyda się nie tylko podczas pracy w firmach windykacyjnych, lecz także w działach finansowych czy własnej firmie. Jeśli wiesz, że nie będziesz pracować w terenie i odwiedzać dłużników, wybierz raczej szkolenie z technik rozmowy telefonicznej oraz konstruowania pism. Taki trening powinien w niewielkim stopniu składać się z teorii i tylko omawiać scenariusze rozmowy. Dobrze jest nagrać taką rozmowę, odsłuchać ją i omówić w grupie oraz z wykładowcą. Po takim szkoleniu powinno się potrafić odpowiednio rozpocząć rozmowę, kontrolować ją oraz znać techniki negocjacyjne.

Można również odbyć szkolenie wyłącznie z konstruowania pism skierowanych do dłużników. Będzie ono miało charakter w dużej mierze prawniczy, najlepsze będą tu zajęcia przeprowadzone konkretnie dla danej organizacji tak, by maksymalnie dostosować argumentację i formuły stosowne dla danej branży i charakterystycznych dla niej typów dłużników.

Telefon biznesowy

Negocjacje w terenie

Windykatorów odwiedzających dłużników w ich domach czeka inny trening. Oprócz wiedzy prawniczej i finansowej na temat odzyskiwania długów uczestnicy muszą nauczyć się panować nad każdym elementem rozmowy. Tu także nie obejdzie się bez treningu praktycznego. Dobrze jest nagrać próby i ćwiczenia negocjacji, dzięki czemu przyszli windykatorzy będą widzieć na materiale wideo jak się poruszają, gestykulują, usłyszą swój ton głosu i nauczą się jak nad nim pracować. Dobrze jest też wraz z innymi uczestnikami wypróbować poznane techniki na sobie nawzajem – odczuć można wtedy siłę własnej argumentacji. Program szkolenia zawiera zwykle ćwiczenia z technik negocjacyjnych, przekazywania informacji, asertywności i mowy ciała – własnej i dłużnika. Najważniejsze dla początkujących będzie też nauczenie się zestawu zwrotów, których dobrze jest używać i tych, których lepiej unikać, oraz w jaki sposób reagować na ewentualne emocje, z płaczem i agresją włącznie.