Sala do szkoleń

Powszechnie wiadomo, że sukces każdej firmy zależy w dużej mierze od jakości zarządzania. Na tę umiejętność składa się szereg aspektów: znajomość specyfiki branży, wiedza, umiejętności społeczne, coaching i wiele innych. Czy są szkolenia z zarządzania, które skutecznie podniosą kwalifikacje kadry zarządzającej? Oto zbliżenie na wyznaczniki jakości szkoleń z zarządzania.

Szkolenie z zarządzania skrojone na miarę

Często mówi się, że szkolenia, szczególnie te z zarządzania, są „o wszystkim i o niczym”, że to tylko naciąganie i bicie piany. Jednak za źle dobrane dla pracowników szkolenie odpowiadają obie strony – i jego twórca-organizator, czyli firma szkoleniowa i firma, która na takie szkolenie kieruje, bądź uczestnik, który je dla siebie wybrał.

Przedsiębiorstwa, a raczej pracownicy działów odpowiedzialnych za rozwój kadry, często nie potrafią zdefiniować potrzeb swoich pracowników. Nie znają dobrze ich kompetencji oraz poziomu zaawansowania, a firmie szkoleniowej przekazują mgliste wyobrażenie o przedsięwzięciu, bardziej zwracając uwagę na cenę cateringu i lokalizację sali szkoleniowej.

Z kolei firmy szkoleniowe, zadowolone ze sprzedaży, podchodzą często do zagadnienia jednorazowo, nie starając się doprecyzować potrzeb, by skroić plan zajęć na miarę potrzeb. Jeśli mamy do czynienia z profesjonalistami, zaproponują oni własne rozpoznanie oczekiwań i pożądanych rezultatów oraz zapewnią konsultacje po szkoleniu lub zasugerują, na podstawie tej krótkiej znajomości z uczestnikami, kolejne propozycje warsztatów.

Pracownicy na szkoleniu

Forma i jakość pracy na zajęciach

Z pewnością detale takie jak przestrzeń, w jakiej odbywają się zajęcia czy kwestia poczęstunku lub posiłku są ważne dla efektywności, bo pomagają się skupić – nie są jednak kluczowe. Warto przede wszystkim porozmawiać z trenerem o przebiegu zajęć, zaczynając już od składu grupy. Jeśli jest to szkolenie zamknięte, lepiej nie łączyć w jednej grupie menedżerów wyższego i niższego szczebla – wpadną w codzienne role podwładnego i szefa i nie wzbogacą swojego warsztatu, bojąc się oceny. W przypadku szkolenia otwartego ważna jest liczebność grupy. Warto zadbać też o to, by zajęcia miały formę warsztatów i ćwiczeń praktycznych, a nie wykładów. Trener powinien mieć szansę udzielenia informacji zwrotnej każdemu z uczestników, reagowania na dynamikę grupy, jej styl pracy i bieżące potrzeby. Taką formę pracy może zaproponować tylko i wyłącznie doświadczony trener – najlepiej taki, który sam miał szansę pracować jako menedżer.

Co po zajęciach?

Przede wszystkim kontakt z firmą szkolącą czy trenerem nie powinien się na tym zakończyć. Aby szkolenie z zarządzania odniosło pożądany skutek, potrzebne są próby wdrożenia przećwiczonych elementów w życie firmy, po uprzednim udzieleniu zgody na nie ze strony właścicieli czy zarządu przedsiębiorstwa. Następnie kluczowe będą spotkania z trenerem po kilku tygodniach czy miesiącach, podczas których można skonsultować swoje nowo zdobyte doświadczenia, omówić napotkane problemy itp.

Wybrane na chybił-trafił najtańsze warsztaty potraktowane jako jednorazowe zdarzenie to kiepski pomysł, który raczej nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Tylko dobrze dobrane, odpowiednio skonsultowane, dające możliwość autentycznego rozwoju i wdrożenia w codziennej praktyce szkolenie może stać się punktem zwrotnym w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa i w karierze pracownika. To inwestycja, która opłaci się wszystkim.